Thursday, November 20, 2008

Makan RARE 1

MEE UDANG KUALA SEPETANG TAIPING

Lama dah rasa tak post apa-apa kat blog ni. Bukan takdak idea, tapi takdak masa.Nak cerita pasai makanan bole tak?(tanya Max & Nong)Makanan yang RARE macam kepala kain.Dua hari lepas aku ada dapat email orang forward pasai Mee Udang Kuala Sepetang.Rasa dah 8 kali aku dapat email tu.Aku pun pernah la jugak pergi situ(dah dekat kampung mesti la pernah), memang bertimbun.Tapi aku tak la terkejut sangat sebab aku pernah pergi kedai mee udang dekat Pulau Sayak, dekat Pantai Merdeka Kedah.Dekat situ lagi la RARE sebab betul-betul tepi laut.Boleh nampak nelayan jala ikan lagi.Bila makan masa senja boleh tengok sunset.Dan yang penting mee dia lagi sedap.
Papan tanda kedai. Tepi jalan nak pergi kuala sepetang.Sbenarnya kedai ni tak la glamour sangat di kalangan orang-orang taiping macam kueytiaw DOLI.Tapi yang peliknya orang-orang luaq pada Taiping kalut nak pi situ(orang-orang KL kot).Aku duk Taiping suku abad pun tak tau kedai ni glamour.Dulu ada sorang membe aku tanya kat driver teksi pekan Taiping pun dia tak tau kedai tu tang mana.

Mee lauk udang ka, Udang lauk mee ni? Memang udang dia banyak sampai tak nampak mee.Mee yang aku makan tu RM6.Yang RM10 pun ada.Lagi banyak udang kot.
Ni ada web-web lain yang cerita pasai mee udang ni kalau nak tau lebih lanjut(aku malas nak cerita banyak banyak);
http://shilla66.blogspot.com/2007/11/mee-udang-kuala-sepetang-taiping perak.html

Aku pun sempat berposing sini sebab nak tunjuk dekat member-membe kota yang kempunan nak makan mee ni.Bukan aku yang nak pergi makan kat kedai ni.Membe aku dari KL sorang ni yang kalut sangat ajak pergi sini.Aku bawak je....
Lupa plak nak bagitau, tu baju Led Zep live US tahun 1977 kain 50/50 saiz S, brand AAA. Tapi tak RARE la sebab baju tu reborn punya tahun 2003.




Gambar tepi ni kedai Mee Udang dekat Pulau Sayak, Kedah.Dekat Kuala Muda, Tepi Pantai Merdeka ja.Nama tempat ja pulau, tapi bukan pulau pun.Tempat ni rasanya lagi RARE pada kuala sepetang sebab sambil makan boleh tengok nelayan tangkap ikan.Dekat sini banyak kedai mee udang.Yang dalam gambar ni Kedai Mee Udang Yusuff Hj Ismail.








2 comments:

Gieya Empire said...

wow...gler best udang tu...da la ak prawn addicted

Si Jambi Darat said...

perghh..stim gak tgk udang dia tu..